Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo priemonė (angl. Next Generation EU):
Kartu su pasiūlymu dėl 2021–2027 m. DFP, buvo pritarta ir pasiūlymui dėl ES ekonomikos gaivinimo priemonės. Šio instrumento apimtis – 750 mlrd. EUR (2018 m. kainomis), iš kurių 390 mlrd. EUR sudaro dotacijos, o 360 mlrd. EUR – paskolos. Tai ribotos trukmės, apimties ir dydžio priemonė, kuri finansuojama iš Komisijos finansų rinkose pasiskolintų lėšų. Pasiskolintos lėšos turės būti grąžintos iki 2058 m. Siekiant sumažinti valstybių narių finansinę naštą, grąžinant priemonės finansavimui finansų rinkose ES vardu pasiskolintas lėšas, svarstoma dėl naujų ES nuosavų išteklių įvedimo (žr. dalį ES biudžeto pajamos (nuosavi ištekliai)).
Iš ES ekonomikos gaivinimo priemonės finansuojamos programos: Gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė (angl. „Recovery and Resilience facility“) (672,5 mlrd. EUR (2018 m. kainomis), iš jų 360 mlrd. EUR paskolų ir 312,5 mlrd. EUR dotacijų); „REACT-EU“ (47,5 mlrd. EUR); „Europos horizontas“ (5 mlrd. EUR); „InvestEU“ (5,6 mlrd. EUR); BŽŪP – kaimo plėtra (7,5 mlrd. EUR); Teisingos pertvarkos fondas (10 mlrd. EUR); „RescEU“ (1,9 mlrd. EUR).
Metinis Europos Sąjungos biudžetas:
Metinis ES biudžetas – priemonė, kuria kiekvienais metais nustatoma ir patvirtinama bendra pajamų ir išlaidų asignavimų suma, laikoma būtina ES ir Europos atominės energijos bendrijai konkrečiais metais.
Metinio biudžeto išlaidos planuojamos pagal ES daugiametę finansinę programą (DFP):
Atkreiptinas dėmesys, jog mokėjimų asignavimų Sanglaudos politikai apimtys/dalis metiniuose ES biudžetuose svyruoja priklausomai nuo ES struktūrinių ir investicinių fondų įgyvendinimo ciklo. Įprasta praktika, jog intensyviausias poreikis mokėjimams stebimas pirmaisiais DFP metais, kai galutinai išmokami praėjusioje DFP įsipareigoti asignavimai, ir paskutiniaisiais DFP metais, kai projektai pasiekia įgyvendinimo pabaigos etapą. Pvz., 2014 m. (t.y., pirmaisiais 2014–2020 m. DFP metais) asignavimų Sanglaudos politikai dalis metiniame biudžete (kaip ir 2021 m.) siekė 34 proc., tuo tarpu 2017 m. (ciklo viduryje) – 28 proc. Apie 73 proc. mokėjimų, numatytų Sanglaudos politikai 2021 m. ES biudžete, yra skirti padengti įsipareigojimus, prisiimtus iki 2021 m.
Detali finansinė informacija apie ES biudžeto išlaidas, atskiroms biudžeto programoms skirtas lėšas, valstybių narių gautas lėšas iš šių programų, biudžeto pajamas pagal atskirus ES nuosavus išteklius ir valstybių narių sumokėtus ES nuosavus išteklius, pradedant 2003 m., skelbiama Komisijos tinklapyje.
2024 m. ES biudžetas:
2023 m. lapkričio 10 d. Taikinimo komitete buvo pasiektas Europos Parlamento ir Tarybos sutarimas dėl 2024 m. ES biudžeto. Sutarta, kad 2024 m. ES biudžeto įsipareigojimai sudarys 189,39 mlrd. eurų, o mokėjimai – 142,63 mlrd. eurų. Didžioji dalis ES biudžeto lėšų kitų metų biudžete bus skirta Sanglaudos (64,7 mlrd. eurų) ir Bendrosios žemės ūkio politikos sritims (57,34 mlrd. eurų) (tradiciškai šioms politikos sritims tenka apytiksliai 70 proc. ES biudžeto asignavimų) bei moksliniams tyrimams (21,49 mlrd. eurų), ES kaimynystei ir išorės veiksmams (16,23 mlrd. eurų).
Derybų metu sutarta +250 mln. eurų papildomai skirti humanitarinei pagalbai, iš kurių bus finansuojami ne tik Ukrainos, bet ir atitinkami poreikiai Artimuosiuose Rytuose. Taip pat 100 mln. eurų papildomai skirta Pietų, 50 mln. eurų – Rytų kaimynystei (visų pirma, lėšas skiriant Moldovai), 30 mln. eurų – Europos infrastruktūros tinklų priemonės (CEF) transporto daliai, 10 mln. eurų kariniam mobilumui.
2024 m. ES biudžeto derybos išskirtinės, nes vyko 2021-2027 m. DFP peržiūros kontekste. DFP peržiūros rezultatai į 2024 m. biudžetą perkelti pagal taisomojo biudžeto procedūrą.
Europos Sąjungos biudžeto procedūra
Institucijos, turinčios sprendimų priėmimo įgaliojimus ES biudžeto klausimais (ES biudžeto valdymo institucijos) yra Europos Parlamentas ir ES Taryba. Šios institucijos kasmet turi susitarti dėl kitų metų ES biudžeto.
Europos Sąjungos pajamos (nuosavi ištekliai)
Greta kitų įplaukų (išorės asignuotųjų pajamų (biudžeto garantijos, skolinimosi ir skolinimo operacijos (NGEU), įnašai ir grąžinamosios išmokos, susijusios su ES susitarimais ir programomis), kurios 2022 m. sudarė 33,9 proc., ir pajamų, gaunamų iš institucijų suteiktų paslaugų, baudų, delspinigių ir kt., kurios 2022 m. sudarė 2,6 proc. visų biudžeto pajamų), ES biudžetas finansuojamas valstybių narių nuosavų išteklių (NI) įnašais.
Pagal ES Tarybos sprendimą dėl ES nuosavų išteklių, kurio pakeitimą 2020 m. pabaigoje visos valstybės narės patvirtino pagal savo atitinkamus konstitucinius reikalavimus ir kuris įsigaliojo nuo 2021 m. birželio 1 d. (taikomas atgaline data nuo 2021 m. sausio 1 d.), nuosavų išteklių kategorijos yra šios:
Prie BNPj NI sistemos priskiriamos ir taip vadinamos valstybių narių įmokų į ES biudžetą korekcijos. 2014–2020 m. įmokos BNPj dalies korekcija taikyta Danijai, Nyderlandams, Švedijai, iki 2016 m. – Austrijai. 2020 m. buvo paskutiniai metai, kai galiojo dar 1984 m. įvesta Jungtinės Karalystės korekcija, pagal kurią šaliai buvo kompensuojama apie 66 proc. skirtumo tarp jos įmokų ir gaunamų išmokų iš ES biudžeto. Be to, Vokietijai, Nyderlandams, Austrijai ir Švedijai taikyti Jungtinės Karalystės korekcijos kompensavimo sumažinimai. Nepaisant daugumos valstybių narių noro naujoje 2021–2027 m. DFP atsisakyti įmokų korekcijų ar bent jau numatyti jų palaipsnį panaikinimą (kaip siūlyta ir Europos Komisijos), po ilgų ir sudėtingų derybų korekcijos (įmokos BNPj dalies sumažinimo forma) 2021–2027 m. išlaikytos Danijai, Nyderlandams, Austrijai, Švedijai ir Vokietijai.
Vadovaujantis 2020 m. gruodžio mėn. pasirašytu trišaliu tarpinstituciniu susitarimu tarp Tarybos, EP ir EK dėl naujų NI ir siekiant prisidėti prie ES gaivinimo priemonės „Next Generation EU“ („Kitos kartos ES“) įgyvendinimui pasiskolintų lėšų grąžinimo iki 2058 m., 2021 m. gruodžio 22 d. EK pateikė pasiūlymą dėl naujų ES nuosavų išteklių, pagrįstų:
2023 m. birželio 20 d. EK pateikė 2-ąjį NI pasiūlymą, kuriame atnaujintas 1-asis EK NI pasiūlymas bei pasiūlytas papildomas naujas NI, pagrįstas įmonių pelno statistiniais duomenimis.
EK pasiūlė, kad CBAM pagrįsto NI taikymas prasidėtų nuo 2026 m. sausio 1 d., ATL pagrįsto NI – nuo 2024 m. sausio 1 d., Pillar 1 pagrįsto NI – nuo tada, kai bus pasiektas susitarimas dėl šio mokesčio ES lygiu, o įmonių pelno statistiniais duomenimis pagrįsto NI – nuo 2024 m. sausio 1 d.
Sutarimas dėl pasiūlytų naujų NI nepasiektas, vyksta diskusijos.
Pagal 2-ąjį NI pasiūlymą planuojama, kad vidutinės metinės ES biudžeto pajamos iš naujų NI sudarys apie 37 mlrd. eurų (2018 m. kainomis) arba 45,4 mlrd. eurų (einamosiomis kainomis), neįskaičiuojant Pillar 1 pagrįsto NI.
2022 m. Lietuvos gautos lėšos iš Europos Sąjungos biudžeto ir sumokėtos įmokos
Remiantis Komisijos finansinių ataskaitų duomenimis, išmokos iš ES biudžeto Lietuvai 2022 m. siekė 2,3 mlrd. EUR, o Lietuvos įmoka į ES biudžetą – 655,2 mln. EUR. Lietuva iš ES ekonomikos gaivinimo priemonės gavo 304,1 mln. eurų.
Taigi Lietuva už kiekvieną įmokėtą eurą į ES biudžetą „atgavo“ 3,5 EUR.
ES biudžeto programos, iš kurių Lietuva/ Lietuvos subjektai gavo finansavimą:
Kaip žinia, apie 70 proc. ES biudžeto išlaidų Komisija įgyvendina kartu su valstybėmis narėmis pasidalijamojo valdymo būdu (žemės ūkio ir žuvininkystės, sanglaudos, vidaus reikalų srityse). Didžiąją dalį likusių ES biudžeto išlaidų Komisija valdo tiesiogiai, t.y., tam tikrų programų įgyvendinimas priklauso išimtinai Europos Komisijos generalinių direktoratų ir agentūrų kompetencijai (šios įstaigos organizuoja konkursus, priima paraiškas, skiria lėšas konkursų nugalėtojams ir atlieka programų įgyvendinimo priežiūrą). Pažymėtina, kad į tiesioginio valdymo programų lėšas pretenduoti gali visų valstybių narių subjektai, asignavimai skiriami konkurso būdu. Pagal Komisijos tiesiogiai įgyvendinamas ES programas yra finansuojami projektai mokslinių tyrimų, švietimo, kultūros, sveikatos, infrastruktūros, aplinkosaugos ir kt. srityse.
Remiantis Komisijos finansinėmis ataskaitomis, 2022 m. Lietuvos subjektų gautos lėšos iš tiesioginio valdymo ES programų sudarė 8,6 proc. visų šiuo laikotarpiu Lietuvos iš ES biudžeto gautų lėšų. Lėšos iš pasidalijamojo valdymo programų (kurios dažnai pavadinamos „vokais“, dėl kurių valstybės narės susitaria iš anksto derybų dėl DFP metu) sudarė 91,4 proc. (mln.) visų nurodytu laikotarpiu Lietuvos gautų lėšų. Vidutiniškai 87 proc. Lietuvos susiderėto „voko“ 2022 m. sudarė žemės ūkio ir Sanglaudos politikos lėšos.
Lietuvos subjektai 2022 m. daugiausiai ES biudžeto lėšų gavo dalyvaudami šiose tiesioginio valdymo programose: Ignalinos atominės elektrinės uždarymo programoje (37,1 mln. EUR), „Europos infrastruktūros tinklų priemonė“ (EITP, angl. Connecting Europe Facility, CEF) (45,1 mln. EUR), Erasmus+ (45,3 mln. EUR) ir „Europos horizontas“ (23,7 mln. EUR), karinio mobilumo (angl. Military Mobility) (27,7 mln. EUR).
Daugiau informacijos apie Lietuvos subjektų dalyvavimą ES biudžeto programose galima rasti Europos Komisijos tinklalapyje.
2021–2027 m. Lietuvai numatomos lėšos iš Europos Sąjungos biudžeto ir prognozuojamos įmokos
Remiantis 2020 m. liepos 21 d. EVT išvadomis dėl 2021–2027 m. DFP ir ES ekonomikos gaivinimo priemonės, numatoma, kad išmokos Lietuvai 2021–2027 m. gali siekti apytiksliai 17,1 mlrd. EUR (einamosiomis kainomis).
Iš jų 2021–2027 m. Sanglaudos politikos įgyvendinimui numatoma apie 6,019 mlrd. EUR, iš Teisingos pertvarkos fondo – apie 274 mln. EUR.; žemės ūkio finansavimui – apie 5,61 mlrd. EU. Taip pat numatytas 552 mln. EUR finansavimas Ignalinos AE uždarymo projektui, 201 mln. EUR – Kaliningrado specialiosios tranzito schemos įgyvendinimui. Iš ES ekonomikos gaivinimo priemonės dotacijų dalies Lietuvai numatyta 2,3 mlrd. EUR (2022 m. kainomis, įskaitant RePower EU priemonę) ir Lietuva jau yra paėmusi 1,55 mlrd. EUR paskolos,
Prognozuojama, kad Lietuvos metinė įmoka į ES biudžetą 2021–2027 m. sieks apie 740 mln. EUR.
Lietuvos numatomo gauti finansavimo ir įmokų santykis išlieka teigiamas, kaip ir 2014–2020 m. – už kiekvieną įmokėtą eurą į ES biudžetą „atgausime“ apie 3,3 EUR. (2014-2020 m. – apie 4 EUR).