BDAR

Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.


Finansų ministerija skelbia Fiskalinių rizikų apžvalgą: išsamiai apie rizikas

Data

2020 11 17

Įvertinimas
0
AdobeStock_193478320.jpeg

Šiandien Finansų ministerija (FM) pristato Fiskalinių rizikų apžvalgą (FRA). Plačios apimties dokumentas apie galimą rizikų poveikį valdžios sektoriaus finansams ir suplanuotiems vidutinio laikotarpio tikslams parengtas pirmą kartą. Juo siekiama visuomenei ir institucijoms, priimančioms sprendimus susijusius su viešųjų finansų valdymu, pateikti išsamią informaciją apie galimas rizikas. Apžvalgą FM kartu su kitų įstaigų ekspertais parengė remiantis Tarptautinio valiutos fondo ir kitų šalių gerąja praktika.

„Svarbu kuo anksčiau identifikuoti rizikas, kurios valdžios sektoriaus finansus gali paveikti neigiamai ar susilpninti ilgalaikį finansų tvarumą – tuomet būtų galima imtis prevencinių veiksmų. Taip pat šis įvertinimas svarbus priimant sprendimus dėl biudžeto, naujų ir ypač ilgalaikių įsipareigojimų – taip galime įvertinti platesnį viešųjų finansų paveikslą“, - sakė laikinasis finansų ministras Vilius Šapoka.

Pasak jo, mažai tikėtina, jog visos įvardintos rizikos realizuotųsi vienu metu. Apžvalgoje teigiama, kad darant prielaidą, jog taip nutiktų, mažos pasireiškimo tikimybės rizikos sudaro 4,9 proc. BVP, vidutinės ir didelės – 3,1 proc. BVP ir labai didelės tikimybės – 3,5 proc. BVP.

COVID-19 pandemija – viena aktualiausių rizikų

Vidutiniu laikotarpiu (2020-2023 metais) tarp aktualiausių rizikų išlieka COVID-19 pandemija. Jeigu 2021 metais COVID-19 pandemijos raida lemtų papildomų valdžios sektoriaus lėšų poreikį, rekomenduojama išsamiai įvertinti, kokioms konkrečiai priemonėms turi būti skiriamos lėšos, užtikrinti jų panaudojimo efektyvumą. Tikslingas ir efektyvus lėšų naudojimas ne tik užtikrintų kovos su pandemijos padariniais veiksmingumą, bet ir apsaugotų valdžios sektoriaus finansus nuo perteklinio išlaidavimo.

Rizikos šaltiniai ir svarbiausios kategorijos

Rizikų išsipildymo poveikis valdžios sektoriaus finansams gali būti tiek teigiamas, tiek ir neigimas. Apžvalgoje didelis dėmesys skiriamas rizikoms ir jų veiksniams, galintiems neigiamai paveikti valdžios sektoriaus finansus – balansą ar skolą.

FRA apžvelgiamos fiskalinės rizikos kylančios iš šių šaltinių: fiskalinės (pajamų ir išlaidų) priemonės, neapibrėžtieji įsipareigojimai, tokie kaip viešosios ir privačios partnerystės, valstybės garantuojamos paskolos, valstybės ir savivaldybių valdomos įmonės, ekstremalieji įvykiai (įskaitant COVID-19 pandemiją) ir kiti šaltiniai.

Apžvalgos dalys skirstomos pagal rizikos šaltinius. Kiekvienoje dalyje aprašomas šaltinis, įvardinamas rizikos veiksnys, susijusi faktinė informacija, pateikiami istoriniai duomenys. Rizikos vertinamos pagal  tikimybę, kad rizika pasitvirtins ir pagal poveikį  valdžios sektoriaus finansams.

Joje taip pat apžvelgiamos rizikų valdymo priemonės, kurios padėtų mažinti rizikos pasitvirtinimo tikimybę arba jos poveikį.

FRA planuojama atnaujinti kasmet ir pateikti aktualiausią informaciją apie fiskalines rizikas ar jų poveikį valdžios sektoriaus finansams.

Fiskalinių rinkų apžvalgą skaitykite čia.

Papildoma informacija:

Apžvalga rengta didelio neapibrėžtumo dėl COVID-19 pandemijos raidos ir jos poveikio Lietuvos ekonomikai ir socialinei aplinkai sąlygomis.

Apžvalgą parengė Lietuvos Respublikos finansų ministerija bendradarbiaudama su kitomis įstaigomis: viešąja įstaiga Centrine projektų valdymo agentūra, Indėlių ir investicijų draudimo fondu, Lietuvos banku, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos, VšĮ Valdymo koordinavimo centru.