Pelno nesiekiančių subjektų atskaitomybė

 

Pelno nesiekiančiais ribotos civilinės atsakomybės asmenimis (toliau – PNS) laikomi:*

  • viešosios įstaigos (toliau – VŠĮ),
  • asociacijos,
  • labdaros ir paramos fondai (toliau – LPF),
  • daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos,
  • sodininkų bendrijos,
  • politinės partijos,
  • religinės bendruomenės,  bendrijos ir centrai,
  • profesinės sąjungos.

* Kurie pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą nėra priskiriami prie viešojo sektoriaus subjektų.

Atskaitomybės dokumentų viešinimo svarba

Tinkamai parengtos ir paskelbtos ataskaitos yra esminis informacijos šaltinis apie subjektą visiems suinteresuotiems asmenims priimant sprendimus, susijusius su subjektu.

Tinkamai parengtos ir paskelbtos ataskaitos užtikrina suinteresuotų asmenų pasitikėjimą pelno nesiekiančiu subjektu, todėl šis lengviau gauna finansavimą, su juo noriau sudaromos sutartys, subjektas turi gerą reputaciją, patikimo subjekto įvaizdį ir pan.

Atskaitomybės dokumentais suinteresuoti asmenys:

  • paramos, labdaros teikėjai, kiti subjekto finansuotojai;
  • visuomenė, kiti PNS, nevyriausybinės organizacijos;
  • valstybės institucijos ir įstaigos. Joms informacija reikalinga priimant sprendimus, susijusius su politikos formavimu dėl paramos priemonių, apmokestinimo ar priežiūros.

PNS rengiamos ataskaitos:

Ekrano nuotrauka 2025-01-20 143352.jpg

Jei PNS apskaitą tvarko supaprastintai, vietoje finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos (jeigu ji rengiama) jis rengia metinę ataskaitą.*

* Lietuvos Respublikos Finansinės apskaitos įstatymo 4 straipsnio 3 punktas.

PNS finansines ataskaitas rengia:

  • Visi PNS (išskyrus religines bendruomenes, bendrijas, centrus ir profesines sąjungas) – pagal specialiuosius PNS veiklą reglamentuojančius įstatymus bei PNS buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisykles (toliau – Taisyklės);*
  • Religinės bendruomenės, bendrijos ir centrai – pagal Taisykles arba savo kanonuose, statutuose ar kituose veiklos dokumentuose nustatytas tvarkas;
  • Profesinės sąjungos – savarankiškai nusistatyta tvarka.**

* Taisyklės patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 1K-372 „Dėl Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos, finansinių ataskaitų, veiklos ataskaitos, metinės ataskaitos rengimo ir neatlygintinai gauto turto ir paslaugų (nepiniginių aukų) įvertinimo“.

** Lietuvos Respublikos profesinių sąjungų įstatymo 3 ir 24 straipsniai.

Informacija apie labdarą ir paramą

PNS yra ypatingai svarbus jų veiklos finansavimas, kuris didžiąja dalimi gaunamas labdaros arba paramos forma, o finansavimo teikėjams labai svarbu žinoti, kaip yra panaudojamas jų suteiktas finansavimas. Atsižvelgiant į tai, ypatingas dėmesys PNS ataskaitose yra skiriamas informacijos apie gautą, panaudotą ir suteiktą paramą ir labdarą atskleidimui. Šią informaciją PNS turi pateikti finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte užpildydami Taisyklių prieduose nustatytas formas:

  • 4 priedo formą „Per ataskaitinį laikotarpį gauta parama“;
  • 5 priedo formą „Gautos paramos pasikeitimas, įskaitant jos panaudojimą, per ataskaitinį laikotarpį“;
  • 6 priedo formą „Per ataskaitinį laikotarpį suteikta labdara ir parama“.

Finansinių ataskaitų auditas

Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo (toliau – FAAUPĮ) 3 straipsniu nustatyti kriterijai, kuriuos tenkinant turi būti atliekamas finansinių ataskaitų auditas.

Finansų ministerijos interneto svetainėje patalpintas išaiškinimas, kuriama pateikiama detalesnė informacija dėl FAAUPĮ nuostatų taikymo.

Audito tikslas – pareikšti nepriklausomą nuomonę, jog finansinės ataskaitos visais reikšmingais atvejais tikrai ir teisingai parodo audituojamo PNS finansinę būklę, veiklos rezultatus pagal taikomus teisės aktų reikalavimus.

Finansinių ataskaitų auditas leidžia suinteresuotiems asmenims labiau pasitikėti  PNS, jo vykdoma veikla bei priimti PNS atžvilgiu palankius sprendimus suteikti finansavimą, paremti veiklą pinigais, kitu turtu, savanorišku darbu ir pan.

VŠĮ, asociacijų bei LPF ataskaitų teikimas ir informacijos viešinimas

VŠĮ, asociacijų bei LPF metinių finansinių ataskaitų rinkinys ir veiklos ataskaita kartu su auditoriaus išvada, jeigu auditas privalomas pagal FAAUPĮ ar kitus įstatymus, (išskyrus fizinių asmenų asmens duomenis, kurie pagal įstatymus, reglamentuojančius fizinių asmenų asmens duomenų apsaugą, viešai neskelbiami):

  • turi būti paskelbti VŠĮ, asociacijų ar LPFinterneto svetainėje, jeigu subjektas ją turi,
  • su šiais dokumentais turi būti sudarytos galimybės susipažinti VŠĮ, asociacijų ar LPFbuveinėje,
  • turi būti pateikti Registro tvarkytojui,
  • yra nemokamai skelbiami Registro tvarkytojo interneto svetainėje.

Nuo 2024 m. liepos 1 d. įsigaliojusiose VŠĮ, asociacijų bei LPF veiklą reglamentuojančių įstatymų redakcijose nebeliko finansinių ataskaitų rinkinio ir metinės ataskaitos  pasirašymo reikalavimo. Teikiant šiuos finansinės atskaitomybės dokumentus tvirtinimui bei teikiant Registro tvarkytojui jie neprivalo būti pasirašyti.

Grėsmės VŠĮ, asociacijoms ir LPF nevykdant pareigos laiku skelbti atskaitomybės dokumentus:

  • VŠĮ, asociacijos ar LPFparamos gavėjo statuso panaikinimas Registro tvarkytojo iniciatyva, kai paramos gavėjas Registro tvarkytojui nepateikė finansinės atskaitomybės dokumentų, Valstybinei mokesčių inspekcijai – mėnesio ir metinės ataskaitos apie gautą paramą ir jos panaudojimą;*
  • VŠĮ, asociacijos ar LPFlikvidavimas Registro tvarkytojo iniciatyva, jei Registro tvarkytojui nėra pateikti finansinės atskaitomybės dokumentai;**
  • Baudos VŠĮ, asociacijos ar LPFvadovui skyrimas nuo 600 iki 1450 eurų, jei Registro tvarkytojui pateikti neteisingi atskaitomybės dokumentai arba jie nepateikti Registro tvarkytojui laiku, o nustačius pakartotinį pažeidimą – bauda nuo 2000 iki 6000 eurų.***
  • Informacijos apie VŠĮ, asociacijos ar LPFataskaitų kokybės stebėsenos metu nustatytus reikšmingus trūkumus skelbimas Juridinių asmenų registre (toliau – JAR). Ši  informacija skelbiama tol, kol JAR skelbiamos atitinkamos ataskaitos.****

* Lietuvos Respublikos Labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnis.

** Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.70 straipsnio 1 dalies 1 punktas.

*** Administracinių nusižengimų kodekso 223 straipsnio 2, 3 ir 5 dalys.

**** Informacija skelbiama Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Finansų ministerijos (toliau – AVNT) pranešimo pagrindu.

VŠĮ, asociacijų bei LPF atskaitomybės dokumentų stebėsena

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Finansų ministerijos atlieka Registro tvarkytojo viešai skelbiamų finansinių ataskaitų, veiklos ataskaitų kokybės stebėseną, kuri atlikusi pasirinkto PNS ataskaitų kokybės stebėseną, parengia ataskaitą, kurioje nurodo pastebėtus pagrindinius ataskaitų kokybės trūkumus, pateikia rekomendacijas subjektui. Jei AVNT įtaria, kad nustatyti ataskaitų kokybės trūkumai turi administracinio nusižengimo požymių, ji gali pradėti administracinio nusižengimo teiseną.

Atnaujinimo data: 2025-01-22